Powrót kultowego silnika Wankla w nowej roli – generatora energii dla silnika elektrycznego napędzającego przednie koła. Mazda MX-30 R-EV jest odpowiedzią na obawy klientów, którzy chcą spróbować elektromobilności, ale boją się ograniczonego zasięgu i konieczności planowania postojów przy stacjach ładowania podczas dłuższych podróży. Kompaktowy crossover z nietypowo otwieranymi drzwiami typu Freestyle ma pod maską silnik elektryczny o mocy 170 KM, który pobiera energię z akumulatora wysokonapięciowego o pojemności 17,8 kWh brutto zasilanego albo z gniazdka (ładowanie AC 11 kW lub DC 36 kW), lub z silnika Wankla z jednym rotorem. W pełni naładowany akumulator pozwala na pokonanie do 85 km wg WLTP, a po zatankowaniu zbiornika paliwa zasięg Mazdy MX-30 R-EV rośnie do niemal 700 km. Samochód wyposażony jest w trzy tryby jazdy – Normal (hybrydowy), EV (wyłącznie elektryczny) oraz Charge. Ten ostatni może być używany do doładowania akumulatora w czasie jazdy, by kierowca po dotarciu do celu mógł korzystać z bezemisyjnej jazdy bez konieczności uzupełniania energii ze stacji do ładowania.
Wnętrze Mazdy MX-30 R-EV wykorzystuje częściowo materiały z recyklingu – boczki drzwi wykonane są z przetworzonych butelek PET, tapicerka siedzeń zawiera przetworzone włókna, a wyższe wersje wyposażenia wykończone są elementami z naturalnego korka. Ten materiał jest w pełni odnawialny – do jego pozyskania nie trzeba ścinać drzew, ma własności antyseptyczne i nie absorbuje wody, a przy okazj – nazwiązuje do ponad 100-letniej historii marki Mazda, która rozpoczynała działalność w 1920 r. jako producent elementów z naturalnego korka.
Silnik Wankla w Maździe MX-30 R-EV nie jest połączony z kołami, ale ze względu na możliwość stosowania zasilania paliwem, ten model homologowany jest jako hybryda typu plug-in. Jest to jedyne dostępne obecnie na rynku tego typu połączenie silnika Wankla i napędu elektrycznego. Mazda obejmuje ten model 6-letnią fabryczną gwarancją mechaniczną do limitu 150 000 km, bez wyłączeń w trakcie jej trwania.